Ingvar i Las Palmas

August 2, 2015

Kokosolja!

Filed under: Hälsa — ingvare @ 14:11
Tags:

Om Kokosolja

Det finns några rejäla missuppfattningar om kokosolja. I samband med att mättat fett blev förklarat ohälsosamt för några år sedan så åkte kokosoljan med i den svängen. Kokosoljan är förvisso ett mättat fett men inte av det farliga slaget. De mättade fetter som är ohälsosamma är sådana som är uppbyggda av långa molekylkedjor. Det finns långa, mellanlånga och korta molekylkedjor.

Kokosoljan är till största delen uppbyggd av medellånga och korta molekylkedjor och dessa är på intet sätt farliga utan tvärtom mycket bra. Det är samma fett som utgör en stor del av energin i modersmjölk, s.k. MCT-olja (Medium Chain Triglycerides).

Kokosoljan blev alltså felaktigt ”demoniserad”. I själva verket så har kokosolja många fantastiska egenskaper. På senare tid har detta uppmärksammats och många vetenskapliga skrifter har framkommit som visat på kokosoljans positiva egenskaper. Tyvärr lever vanföreställningarna i stor utsträckning kvar i hälsokretsar och läkarkretsar.

Kroppen kan snabbt och enkelt tillgodogöra sig energin. Ingen galla behövs för att bryta ner fettet.
Den omvandlas inte till fett som lagras i kroppen (som sker med kolhydrater)
den är bakteriedödande
den är virusdödande
den är svampdödande

Att den inte bryts ner på samma sätt som socker gör att inget insulin behövs. Så för diabetiker är det en gudagåva.

Andra egenskaper som gör kokosoljan speciell:

Den är till skillnad från andra populära oljor otroligt stabil, den härsknar inte. Och oljor som härsknar är klart onyttiga då de ger upphov till fria radikaler som i sin tur kan ge upphov till cancerceller
Den tål mycket höga temperaturer och passar därför mycket bra för stekning till skillnad från tex olivolja som absolut inte skall användas för stekning.

Så, hur gör jag? Jo till frukost äter jag 2 kokta ägg mosade i 2 matskedar kokosolja plus en eller en halv banan. Känner jag för det tar jag en matsked rakt av på eftermiddagen. Man bör inte ta den för sent då den är klart uppiggande (energi direkt). All stekning sker i kokosolja. I grunden finns 2 varianter av kokosolja. Kallpressad virgin och kallpressad bearbetad. Virgin har en svag smak av kokos och den bearbetade är i princip smaklös. Bägge är lika bra.

Förutom att kokosolja är bra för alla människor är det 2 grupper som verkligen har glädje av kokosoljan
Diabetiker
Gravida och ammande mödrar.

Bortsett från dessa kostrelaterade egenskaper så har den andra positiva egenskaper
Utmärkt solskyddsmedel
Sårläkning
Hudbesvär
Behandla såna där otrevliga bruna små utväxter som ev. kan leda till cancer

Var finns mer att läsa? En utmärkt källa är böcker skrivna av läkaren Bruce Fife. De finns på Amazon.com både i pappersformat och som kindle ebooks. Han redovisar både aktuell forskning och praktiska resultat från sin egen praktik.

2 Comments »

  1. Intressant att du skrev så mycket bra om kokosfett/-olja. Tack.

    (Hittade hit från dr Annika Dahlqvists blogg).

    Comment by Gäst — September 4, 2015 @ 17:28 | Reply


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: